DRAMATIKKtakk
Lær å skrive teatertekster og få dem framført av profesjonelle skuespillere. Et opplegg over 3 dobbelttimer for 7. trinn i grunnskolen.
om produksjonen
Opplegget foregår i klasserommet over 3 dobbelttimer, der elevene
først introduseres for dramatikk, dialog og dramaturgiske virkemidler
gjennom samtale og konkrete eksempler framført av skuespillerne. Hva er
en teatertekst? Hvordan fortelle en historie gjennom dialog?
Elevene skal deretter skrive egne teatertekster (som gruppearbeid) under veiledning, bl.a gjennom en ”leseprøve”/stuntframføring av tekstene midt i prosessen der vi viser hva som fungerer og ikke fungerer på en scene. Når tekstene er ferdige, framføres de av skuespillerne for klassen.
Etter kurset redigeres tekstene sammen til et lite hefte som kan deles ut i klassen.
Målet med DRAMATIKKtakk er å bidra til økt bevissthet om dialogtekster og gi elevene mulighet til selv å skrive teatertekster og få disse framført av profesjonelle skuespillere. Selv om barn og ungdom er svært erfarne brukere av TV og filmmedier, ser mange film, TV og teater uten egentlig å være bevisst at forestillingene baserer seg på skrevne tekster. Vi ønsker at elevene skal få større bevissthet rundt enkle dramaturgiske virkemidler – og lære hvordan man skaper spenning og konflikt i en scene. Dvs: Hva er dramatikk og hvordan endrer en tekst seg med skuespillerne.
Opplegget går over 3 dobbelttimer klasserommet, med skriveøkter på egen hånd mellom timene. Klassens lærer må holde i trådene mellom øktene.
Elevene skal deretter skrive egne teatertekster (som gruppearbeid) under veiledning, bl.a gjennom en ”leseprøve”/stuntframføring av tekstene midt i prosessen der vi viser hva som fungerer og ikke fungerer på en scene. Når tekstene er ferdige, framføres de av skuespillerne for klassen.
Etter kurset redigeres tekstene sammen til et lite hefte som kan deles ut i klassen.
Målet med DRAMATIKKtakk er å bidra til økt bevissthet om dialogtekster og gi elevene mulighet til selv å skrive teatertekster og få disse framført av profesjonelle skuespillere. Selv om barn og ungdom er svært erfarne brukere av TV og filmmedier, ser mange film, TV og teater uten egentlig å være bevisst at forestillingene baserer seg på skrevne tekster. Vi ønsker at elevene skal få større bevissthet rundt enkle dramaturgiske virkemidler – og lære hvordan man skaper spenning og konflikt i en scene. Dvs: Hva er dramatikk og hvordan endrer en tekst seg med skuespillerne.
Opplegget går over 3 dobbelttimer klasserommet, med skriveøkter på egen hånd mellom timene. Klassens lærer må holde i trådene mellom øktene.
om utøverne
Vi som står bak prosjektet har vært med på liknende opplegg
tidligere, og DramatikkTAKK er utarbeidet med midler fra Norsk kulturråd
og utprøvd på to skoler i Oslo. Vi har veldig god erfaring med
resultatet, og har sett tilfredstillelsen, mestringsfølelsen og gleden
hos elevene som får se egen tekst levendegjort av skuespillerne.
Trine Vollan er forfatter, dramatiker og filmskaper. Hun har skrevet to romaner og flere teatertekster og har laget flere dokumentarfilmer. Hun har også vært leder for Norsk Litteraturfestival. Hun arbeider for tiden med sin tredje roman som skal utgis i 2020.
Se mer om Trine Vollan i
Trine Vollan er forfatter, dramatiker og filmskaper. Hun har skrevet to romaner og flere teatertekster og har laget flere dokumentarfilmer. Hun har også vært leder for Norsk Litteraturfestival. Hun arbeider for tiden med sin tredje roman som skal utgis i 2020.
Se mer om Trine Vollan i
Kaia Varjord gikk ut fra Teaterhøgskolen i 2005,
og har siden jobbet innen TV, film og ved teatre som Nationaltheatret,
Oslo Nye, Riksteatret og er for tida aktuell i flere forestillinger ved
Det norske Teatret.
Yngve Berven gikk ut fra Teaterhøgskolen i 2005
og har siden da vært engasjert ved en rekke teatre: Riksteatret, Teater
Innlandet, Det Norske Teatret og Nationaltheatret, samt spilt i en rekke
TV-serier. Han var sist å se i rollen som Jørgen Tessmann i Hedda
Gabler ved Rogaland Teater. Ynge har nylig debutert som teaterinstruktør
og jobber for øyeblikket med tre teateroppsetninger.
produksjonsfakta
Målgruppe
8 . klasse
Produsent
Trine Vollan
Arena
Klasserom / grupperom
Teknisk krav
Tavle, litt gulvplass
8 . klasse
Produsent
Trine Vollan
Arena
Klasserom / grupperom
Teknisk krav
Tavle, litt gulvplass
Programlengde
3 dobbelttimer fordelt over 2 uker. Skriveøkter med lærer mellom øktene. De ferdige teatertekstene sendes dramatiker/skuespillerne som har en øvingsdag på egen hånd før siste økt.
Elever
35 per gang
Opprigg / nedrigg
5 minutter
Pris DKS
Rammeavtalen med fylkesnettverket
Foto kan benyttes til promotering av forestillingen. Fotograf skal krediteres
3 dobbelttimer fordelt over 2 uker. Skriveøkter med lærer mellom øktene. De ferdige teatertekstene sendes dramatiker/skuespillerne som har en øvingsdag på egen hånd før siste økt.
Elever
35 per gang
Opprigg / nedrigg
5 minutter
Pris DKS
Rammeavtalen med fylkesnettverket
Foto kan benyttes til promotering av forestillingen. Fotograf skal krediteres
kontaktinformasjon
Tel.: 41 56 20 62
E-post: trinevo@online.no